Facebook pixel

Montage

KOOP BIJ DE MAN DIE OOK REPAREREN KAN!




Helmich eigenaar Stapelopfietsen met meer dan 35 jaar ervaring!


Dit is een filmpje van VOGUE bekijk het voordat u de fiets zelf gaat afmonteren.




Montage handleidingen algemeen klik op de link  https://issuu.com/popalfietsennederland


Als de fiets in een doos wordt opgestuurd, dit houd in dat u nog wat moet doen voordat de fiets kan rijden,dit geeft dus wat meer arbeid aan de fiets.


Montage pedalen:

Het linker pedaal wordt gemonteerd met linkse schroefdraad, om te voorkomen dat het loskomt door zogenaamde precessie. Hoewel het linkerpedaal rechtsom draait ten opzichte van de crank, drukt de kracht van de voet tegen de schroefdraad op een punt dat linksom draait, waardoor de buitenkant van de fitting door de wrijving langzaam linksom losgetrokken wordt. Dit betekent dat je bij de montage het linkerpedaal linksom moet vastdraaien. Omdat het rechter pedaal aan de andere zijde vastzit, heeft dat gewone rechtse schroefdraad. Bij het monteren kan het best het schroefdraad worden ingevet. Dit voorkomt roest en zorgt ervoor dat ze niet vast komen te zitten.


Houdt u er rekening mee dat de schroefdraad van de linker- en de rechter trapper niet gelijk is. De ene heeft een linkse schroefdraad en de andere een rechtse. Soms staat er een "R" of een "L" op de trappers. Deze letters staan uiteraard voor rechts en links.

Montage van het zadel.

Vet eerst de zadelpen in met vet,plaats dan zadel met pen in de zadelbuis. Let op de veiligheidsmarkering op de pen. Zet het zadel op de juiste hoogte. De zadelhoogte zo instellen dat minstens (een voetpunt) de punt van je voet op de grond komt. Bevestig het zadel en draai de zadelbout goed vast.


Standaard:

Draai de bout van de standaard nog even na en spuit deze ook even in met vet,let op de standaard is alleen geschikt voor het gewicht van de fiets,dus niet op de fiets gaan zitten als deze op de standaard staat,dan zakt deze nl door.

 

Montage stuur en stuurpen.

Vet eerst de stuurpen bout in met vet,plaats dan het stuur de stuurpen in de balhoofdbuis. Let op veiligheidsmarkering op de pen. Stel het stuur op de juiste hoogte in en draai de stuurklem en/of bout op stuur goed vast, controleer ook of de balhoofdmoer goed vast zit doe dit als het stuur al vast zit dan heb u meer kracht om "tegen" te houden.

 

Montage van het voor stapbord.

Deze zit er altijd los bij  u moet deze aan het voorvork bout monteren.


Controle spanning van de ketting:

Kijk bij aanschaf of de ketting niet te strak en of te los staat ,dit geld niet voor derailleur kettingen ,controleer de spanning van de ketting na ongeveer 3 maanden en eventueel spant u deze bij voordat deze er af valt.


Montage van het voorwiel.

Doe het voorwiel in de vork ,draai de as moeren met de hand aan en zet dan het wiel in het midden van de vork draai de moeren dan pas aan met ringsleutel 15


Wiel richten/controleren.

Controleer altijd bij een nieuwe fiets of alle spaken goed op spanning zijn. 

Een wiel zonder slag en met strakke spaken gaat langer mee en stuurt en remt beter. Een slag uit het wiel halen is specialistenwerk.

 

Verlichting. 

Monteer de koplamp aan de bestaande beugel of tegelijk met de beugel aan de voorvork ,waar meestal ook het spatbord wordt gemonteerd.

 

Inspectie naven

Speling constateren: zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken. Beweegt de velg ten opzichte van het frame, dan is er speling: stel de naven bij .


Controleren van de bouten en moeren

Draai alle bouten en of moeren nog even goed na en spuit deze altijd in met siliconenspray dan blijft de fiets altijd netjes , draai altijd ook de crank bouten nog even aan deze kunnen wel eens  los zitten.

 

Voordragers

Deze zit er los bij ,omdat hij te breed is voor de doos,monteer eerst de bovenste vlak aan het stuur en dan de liggende vlak alles laat u nog losjes zitten,dan de staande poten op de drager en aan de as vast zetten en dan pas alles aandraaien.


Inspuiten tegen roest.

Zie onze service pakket ,spuit de delen in die roest kan veroorzaken met siliconen spray voordat u de fiets gaat gebruiken.

 

Onderhoud!

Elke fiets hoe duur of goedkoop deze ook is heeft onderhoud nodig,wijzelf geven bij een afgemonteerde fiets altijd rond de 3 maanden een stelbeurt,dit is voor elke fiets een aanrader,vooral na 9 maanden span de spaken na!    En geef  elk jaar de fiets een onderhoudsbeurt. Zo blijft uw fijne fiets het altijd goed doen.

 

vr gr HELMICH

 





Alba Bikes Vogue fietsen KlikZeker fietsverzekering Zonix fietsen Enra fiets verzekering Altec fietsen Lynx RAT Holland Trenergy Lombardo fietsen Popal fietsen Rivel fietsen vandijckbikes.nl